Resepi Cheese Tart Ringkas dan SEDAP

I'm not a fan of cheese tart until I got this recipe from Auntie Lily. Akak akak I would line up just to finish these tarts! 😍 Dorang sejenis tak boleh makan cheese tart lain. Dorang nak ini juga!

So, korang pun wajib cuba, okay?


Tartlets shell
125 gms butter (Preferably Anchor)
250 gms flour
2 tbsp fresh milk
1 tbsp castor sugar
1 egg


How to do it
  • Gaul butter & tepung sampai jadi serbuk roti guna finger tips. Jangan overdo it.
  • Dalam satu bekas lain, satukan susu, gula & telur. Kacau rata.
  • Masukkan campuran susu kedalam campuran tepung hingga jadi doh. Jangan uli!
  • Rehatkan doh 1/2 jam sebelum digunakan.
  • Masukkan dalam acuan tartlets, bakar suhu 170' - 20 minit. Bakar kosong dahulu.


Cheese Filling
250 gms cream cheese (Preferably Anchor) - room temp
100 gms castor sugar
1 egg


How to do it
  • Mix semua bahan guna mixer, masukkan kedalam tart shell yang telah dibakar kosong tadi.
  • Bakar lagi 170' - 10 minit. Kalau suka boleh tambah blueberry/strawberry filling sebelum dibakar. I suka letak sedikit sahaja, sebagai perasa tambahan, tanpa usik rasa cheese tu. :)



Oh, on the other note, sebiji cheese tart ni membawa kalori sebanyak 80 KALORI. Dengan kesedapan cheese tart yang tak boleh dipertikaikan ni, confirm korang akan ngap lebih dari seketul! Percaya tak?


So selain makan, pasti kan korang tahu cara untuk buang atau bakar kalori tersebut.


Frequent Q&A


Berapa banyak kalori yang perlu bagi setiap lelaki dan wanita dewasa dalam satu hari?
Menurut kajian pakar diet, jumlah yang diperlukan oleh lelaki dewasa adalah 2000 hingga 2500 kalori sehari. Manakala bagi wanita dewasa pula adalah 1600 hingga 2000 kalori sehari.


Apa akan terjadi andainya saya makan lebih daripada kuantiti yang disyorkan itu?
Ini penting untuk anda faham. Setiap 8000 kalori yang terkumpul dalam badan (tidak dibakar) akan menyebabkan berat badan naik sebanyak 1 kilogram.


Bagaimana kalori berlebihan dapat dibakar?
Ubah cara hidup korang. Amalkan gaya hidup aktif, berjalan lebih pantas, naik dan turun tangga tanpa lif, mencuci sendiri kereta, lebih kerap bersukan dan bersenam. Kurangkan masa menonton televisyen atau bermain komputer kerana tubuh hanya mampu membakar 1 kalori seminit dan ianya sama kuantiti dengan kalori yang dibakar semasa tidur.


TAK LARAT NAK BERSENAM?
Jangan risau. Bersenam 20%, 80% lagi datang dari pemakanan. So.... Jom kurus dengan SHAKLEE!


3B  (cara asas diet dengan Shaklee yang perlu korang faham) ;
  • BUANG (read: detoks) – Herb-Lax atau Alfalfa atau DTX Complex, atau VIVIX
  • BAKAR (read: bakar lemak) – Lecithin dan Omega Guard
  • BINA –  Cinch Shake atau ESP
Untuk menceritakan tentang kebaikan setiap supplement di atas, trust me it takes another post. So kita proceed dulu dengan kepentingan BUANG, BAKAR DAN BINA, okay?


Kenapa perlu BUANG (Detoks)?
Detoks = Proses penyingkiran bahan toksik, racun, lemak atau bahan buangan daripada tubuh manusia.


10 sebab kenapa perlu detoks [MESTI TAHU] ;



1. Keluarkan toksin

Kehidupan kita zaman kini banyak terdedah kepada toksin seperti bahan kimia, pengawet dalam makanan dan pencemaran air serta udara. Toksin ini tersimpan dalam tisu-tisu badan dan setiap sel, termasuk OTAK! Toksin juga punca kulit jadi kusam dan tidak bermaya serta berjerawat.

2. Mengelakkan penyakit kronik

Toksin dan pencemaran merupakan punca utama berlakunya berbagai penyakit kronik seperti kanser, masalah otak, jantung, strok dan sebagainya. Setiap hari kita terdedah kepada berbagai toksin dan menyebabkan berlakunya kerosakan dan perubahan pada proses pembahagian sel. Detoksikifasi membantu melancarkan semula sistem badan untuk mengelakkan sebarang jangkitan dan mencegah penyakit..

3. Menguatkan sistem imun

Semakin banyak pencemaran dan toksin dalam badan, sistem imun kita akan semakin lemah. Detoks secara kerap dapat memperbaiki semula tahap kekuatan sistem imun dan mengawal jangkitan.

4. Mengurangkan berat badan

Toksin menyebabkan keupayaan untuk badan membakar lemak semakin berkurangan. Ini seterusnya akan menyebabkan berat badan mudah bertambah dan mula mengundang berbagai penyakit seperti diabetes, masalah jantung dan darah tinggi. Detoksifikasi membantu mengurangkan toksin dalam sel lemak dan meningkatkan metabolisma tubuh badan.

5. Melambatkan kesan penuaan

Detoksifikasi akan menghalang radikal bebas dan berbagai logam  dan toksin dari merosakkan sel-sel tubuh. Ia juga meningkatkan keupayaan tubuh badan untuk menyerap nutrien, antioksida dan vitamin yang dapat membantu melawan oksidasi pada sel.

6. Meningkatkan kualiti hidup

Tubuh kita semakin hari semakin stress dan rosak akibat berbagai toksin dan pencemaran yang merbahaya. Buktinya kesihatan kita seringkali terganggu seperti mengalami masalah sakit-sakit sendi, sakit kepala, masalah penghadaman, sukar tidur dan keletihan. Detoksifikasi akan membantu mengurangkan tekanan pada tubuh badan dan juga kembali menguatkan memori kita.

7. Tingkatkan tenaga

Detoksifikasi akan meningkatkan semula tahap tenaga kerana pencemaran dan logam yang meingkatkan stress tubuh semakin berkurangan. Kita akan berasa lebih semangat secara mental, fizikal dan mampu mengawal emosi dengan baik. Masalah tidur juga semakin berkurangan serta tidak perlukan tidur yang lama untukl kembali bertenaga..

8. Membaiki tahap kesihatan kulit

Pemakanan dan keadaan persekitaran merupakan faktor penting dalam menjaga kesihatan kulit dari dalam. Detoksifikasi akan membantu menyerikan kulit, mengurangkan masalah jerawat di samping menguatkan kuku dan rambut..

9. Menyihatkan minda dan emosi

Apabila sistem tubuh badan berjalan dengan lancar, perubahan emosi dan mental akan bertambah baik. Kita dapat menjalankan tugas dengan lebih waras, mudah berbincang dan dapat mengawal perasaan dengan baik serta mampu menganalisa sesuatu dengan tangkas.

10. Memperbetulkan semula sistem tubuh

Sistem pencernaan, saraf dan hormon saling berkaitan dalam mengekalkan tahap kesihatan tubuh. Namun, apabila toksin menganggu sistem tersebut, badan kita tidak dapat melakukan tugasan dengan sempurna dan seimbang. Ini menyebabkan badan mudah sakit dan terkena jangkitan. Detoksifikasi akan membetulkan semula sistem badan kita agar dapat menjalankan fungsi dengan sempurna semula.


Kenapa perlu BAKAR LEMAK?
Obviously to help losing weight or inch loss! Lemak yang tersimpan juga akan  mendatangkan kesan buruk kepada badan seperti:


⃠Salur darah tersumbat
⃠Rintangan insulin
⃠Tekanan darah tinggi
⃠Serangan jantung
⃠Tubuh penat dan lesu
⃠Hormon tak stabil
⃠Masalah sendi dan saraf
⃠Kerosakan buah pinggang
⃠Merendahkan metabolisme
⃠Mengurangkan kesuburan


Kenapa perlu BINA?
Bina tu merujuk kepada bina muscle. Bina muscle macam athlete ke? Nope. I pun tak sudi badan ketak2 seribu.. 😂 Bina muscle hanya untuk badan kita kelihatan cantik bentuknya sahaja. Bila badan mengecil saiznya, kebiasaannya, muscle akan jatuh. Akan ada bahagian yang menggeleber dan tak fit. Hanya ada dua cara sahaja untuk dapatkan badan yang fit ; Bersenam atau selitkan protein dalam pemakanan untuk membantu badan membina muscle dengan baik.


P/S : Untuk pembelian Shaklee, boleh whatsapp 013-3214040. Dialu-alukan untuk add facebook saya (Afiza Sulika) atau instagram saya (@sukasulika) untuk lihat lebih banyak iklan Shaklee.


Kita belanja dulu testimoni customer yang kurus dengan Shaklee (termasuk testimoni saya sendiri) 😊











Comments

Popular Posts